ANAF a dezmințit luni informațiile vehiculate recent în spațiul public, potrivit cărora „implementare a sistemului e-Factura de la 1 ianuarie 2025 riscă să lase milioane de români fără energie și gaze naturale.
ANAF anunţă că furnizorii vor transmite în continuare facturile către destinatari, după 1 ianuarie 2025 / Românii nu riscă să rămână fără energie, din cauza e-Factura.
ANAF transmite că persoanele fizice NU au nicio obligație de a descărca facturi și nici de a accesa Spațiul Privat Virtual (SPV) în urma implementării sistemului e-Factura, această responsabilitate revenind exclusiv operatorilor economici emițători.
Astfel, tot furnizorii vor fi obligați și în continuare să transmită facturile emise către destinatari. Concret, furnizorii vor transmite în continuare facturile emise către destinatari, în cadrul unei relații B2C, în conformitate cu prevederile art. 319 din Codul fiscal, respectiv pe suport hârtie sau orice alt suport, inclusiv electronic, având, totodată, obligația de a transmite respectivele facturi și în sistemul național privind factura electronică RO e-Factura.
Această obligație a operatorilor economici de transmitere a facturilor în sistem are astfel doar rolul de raportare, nu de transmitere către clienți prin intermediul sistemului, și, în consecință, nu impactează persoanele fizice beneficiare.
În concluzie, modalitatea de transmitere a facturilor emise în relația B2C nu se modifică, elementul de noutate fiind raportarea în sistemul național privind factura electronică RO e-Factura a acestora de către emitenți.
ANAF încurajează contribuabilii să se informeze exclusiv din surse oficiale, pentru a evita confuziile sau interpretările greșite. Pentru informații fiscale cu caracter general contribuabilii pot apela Call Center la numărul 031.40.39.160.
Pe 5 decembrie 2024, FACIAS a adresat Ministerului Finanțelor o serie de întrebări pentru a oferi cetățenilor clarificări cu privire la modalitatea de achitare a facturilor pentru energie și gaze începând cu 1 ianuarie 2025, în contextul obligației furnizorilor de a transmite facturile prin sistemul național RO e-Factura.
În răspunsul transmis către FACIAS, Ministerul Finanțelor precizează că furnizorii de energie și gaze vor avea posibilitatea de a continua transmiterea documentelor în format fizic. Iată răspunsul integral al Ministerului Finanțelor:
Începând cu 1 ianuarie 2025, furnizorii de energie electrică și gaze naturale sunt obligați să emită facturile exclusiv prin sistemul național de facturare electronică, RO e-Factura. Fundația pentru Apărarea Cetățenilor Împotriva Abuzurilor Statului (FACIAS) atrage atenția că această măsură, deși intenționează să modernizeze procesul de facturare, riscă să arunce milioane de cetățeni în întuneric și frig, din cauza unei implementări pripite și lipsite de suport adecvat pentru populație.
Într-un răspuns oficial pentru FACIAS, Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) arată că doar 1,6 milioane de persoane fizice dintr-un total de peste 18 milioane de cetățeni sunt înregistrate în Spațiul Privat Virtual (SPV). Aceasta înseamnă că peste 16 milioane de români, în special cei din mediul rural, vârstnicii și persoanele fără acces la internet, riscă să nu primească facturile oficiale, fiind astfel expuși deconectării pentru neplata serviciilor esențiale.
FACIAS atrage atenția că, potrivit Codului Fiscal și Ordonanței de Urgență a Guvernului nr. 120/2021, de la 1 ianuarie 2025, factura electronică transmisă prin SPV va fi singurul document recunoscut ca factură oficială. În absența unei campanii naționale de informare și educare, această schimbare legislativă va avea consecințe grave asupra celor mai vulnerabili membri ai societății.
În acest context, FACIAS a solicitat Ministerului Finanțelor să răspundă urgent la următoarele întrebări:
A fost realizată o evaluare a impactului acestei măsuri asupra consumatorilor persoane fizice și, totodată, există o analiză privind gradul de pregătire al acestora pentru trecerea la sistemul RO e-Factura?
Care sunt opțiunile disponibile pentru consumatorii care doresc să își achite facturile la utilități, dar nu dispun de acces la internet, nu pot accesa Spațiul Privat Virtual (SPV) sau nu au cunoștințele și pregătirea necesară pentru utilizarea acestui sistem?
În cazul tranzacțiilor între companii și consumatori finali, facturile vor putea fi emise şi în format fizic, suplimentar celor emise prin sistemul RO e-Factura sau utilizarea exclusivă a formatului electronic este obligatorie pentru respectarea cerinţelor legale?
FACIAS sublinia că impunerea unei astfel de măsuri fără o pregătire adecvată a populației reprezintă un abuz din partea statului și o încălcare flagrantă a drepturilor cetățenilor. FACIAS solicită autorităților să demareze de urgență campanii de informare pentru populație, să asigure suport tehnic pentru cei care nu au acces la mijloace electronice și să colaboreze cu furnizorii de servicii pentru a găsi soluții alternative de transmitere a facturilor.
FACIAS consideră că digitalizarea serviciilor nu ar trebui să marginalizeze persoanele vulnerabile sau pe cele fără acces la tehnologie, ci să fie un proces incluziv, care să faciliteze accesul tuturor cetățenilor la servicii esențiale.
Sursa: romaniatv.net
Articolul ANAF, anunţ oficial despre facturile românilor la gaze şi electricitate de la 1 ianuarie 2025. Call Center pentru românii care au probleme apare prima dată în Olt Alert.
Citeste mai mult