Cum îţi asiguri clienţi pe termen lung ca freelancer?
În ultimii ani tot mai multe persoane s-au îndreptat spre freelancing datorită beneficiilor pe care le oferă această formă de activitate – de la flexibilitatea programului, până la varietatea taskurilor… şi a clienţilor. Dar, chiar dacă în anumite domenii poate fi atractiv să lucrezi cu cât mai mulţi clienţi, adevărul este că în lumea soloporenorilor, semnarea contractelor de colaborare pe termen lung este o abilitate esenţială. Aceştia sunt clienţii care oferă un flux constant de muncă, venituri de încredere şi constante, oportunitatea de a construi relaţii semnificative, avantajoase pentru ambele părţi.
Chiar dacă vorbim de freelancerii la început de drum sau de cei cu experienţă, relaţiile şi contractele de colaborare pe termen lung sunt fundamentale pentru o afacere durabilă şi o activitate cu multiple satisfacţii.
Asta pentru că freelancingul este deseori o activitate fluctuantă, aşa că stabilitatea poate părea un lux. Cu toate acestea, este un lux care poate fi oferit clienţilor pe termen lung, cei care oferă constant de lucru, adesea pe parcursul mai multor luni sau chiar ani.
Avantajele contractelor pe termen mai lung
Contractele de colaborare pe termen lung sunt minunate din mai multe puncte de vedere.
Sursa foto 2: https://www.freepik.com/free-photo/business-contract-terms-legal-agreement-concept_18044415.htm#fromView=search&page=1&position=10&uuid=01cf436f-4e30-4f11-8c21-be954a596310
Generează venituri constante
Foarte mulţi freelanceri se plâng că în anumite perioade sunt extrem de aglomeraţi şi lucrează peste 12 ore pe zi şi poate chiar în weekenduri, în timp ce în alte perioade ale anului nu reuşesc să-şi găsească clienţi. Pentru a contrabalansa cele două situaţii, contractele de colaborare pe termen lung tind să aducă stabilitate şi venituri financiare chiar şi în acele perioade „moarte” pentru un freelancer.
Mai puţin timp investit în publicitate
Ca orice comerciant și un freelancer trebuie să își facă publicitate constant şi să căute clienţi noi. Această activitate este consumatoare de timp, energie şi bani. E nevoie de conectare, telefoane, propuneri, ofertare, crearea unei prezenţe unice, postări permanente etc. Unii freelanceri iubesc să facă şi partea de marketing pentru serviciile prestate, însă nu trebuie uitat că la sfârşitul zilei ei nu sunt plătiţi pentru asta. Şi în general, taskurile noi pentru un client iau mai mult timp decât taskurile recurente.
Relaţii de colaborare mai puternice şi valoroase
Lucrul cu un client pe termen lung permite construirea unei relaţii puternice. Freelancerul ajunge să cunoască mai bine afacerea clientului, să îi înţeleagă nevoile şi preferinţele, să devină un partener valoros, nu un simplu furnizor de servicii. Acest lucru face munca mai plăcută şi aduce rezultate mai bune.
Semnarea unui contract de colaborare pe termen lung presupune o anumită reputație a freelancerului sau notorietate a acestuia, motiv pentru care o companie apelează la serviciile lui pentru o perioadă mai mare de timp. Astfel, compania scapă de grija problemei respective, iar freelancerul adaugă încă un contract valoros în portofoliul lui de clienți, contract care va asigura venituri constante.
Idei şi metode pentru identificarea clienţilor pe termen lung
Identificarea clienţilor cu care se pot încheia contracte de colaborare pe termen lung face parte din dezvoltarea avatarului clientului ideal.
Firme cu nevoi continue pentru acele servicii prestate
De exemplu, firmele din marketing digital, publicitate, dezvoltare de software, consultanță, gestionare anunţuri plătite, design au nevoie de freelanceri pe termen lung.
În general, când clientul vorbeşte despre proiecte viitoare sau nevoi multiple curente, înseamnă că există oportunităţi reale de lucru pe termen lung.
Ofertare pe termen lung
O modalitate bună de a prinde contracte pe termen lung este de a face o ofertare pe mai multe luni sau pe etape, pe taskuri recurente.
Clienţi mari, stabili
De obicei, clienţii stabili pe piaţă, cu putere financiară, îşi permit să semneze contracte pe termen lung. Ceilalţi care au bugete limitate vor căuta de multe ori să încheie contracte pe termen scurt, nedorind să-şi asume cheltuieli financiare lunar. Prin urmare, cei care caută contracte pe termen lung ar trebui să vizeze acest tip de client (pe grupuri de facebook, cu abordare directă pe email, anunţuri plătite etc).
Canale de identificare a colaboratorilor pe termen lung
Platformele precum LinkedIn, Twitter şi chiar Instagram pot fi eficiente pentru găsirea clienţilor pe termen lung. Acestea permit freelancerul să-şi prezinte oferta de servicii şi să se conecteze cu potenţialii clienţi, să participe la conversaţii relevante să se conecteze cu potenţiali clienţi pe grupurile de profil.
Evenimentele de networking, întâlnirile, conferinţele, schimburile de experienţă, în general evenimentele expuse în social media pot fi mine de aur pentru a găsi colaboratori pe termen lung şi pentru a începe colaborări permanente.
Testimonialele, referinţele şi recomandările funcţionează de asemenea. Pentru asta, freelancerul ar trebui să aibă un portofoliu cu testimoniale pe care să le solicite clienţilor existenţi şi pe care apoi să le ofere ca dovadă socială şi autoritate potenţialilor clienţi.
În cele din urmă, pentru a se bucura de stabilitatea financiară oferită de contractele de colaborare pe termen lung, un freelancer ar trebui să comunice clar şi frecvent cu clientul său, să livreze servicii de cea mai bună calitate, să înţeleagă nevoile clientului şi obiectivele sale, să fie proactiv şi să gestioneze provocările cu eleganţă.
Iar ca să nu existe loc de interpretări şi probleme, conform experților este foarte important ca acest contract de colaborare pentru prestări servicii sau drepturi de autor să includă toate clauzele importante, înţelese şi agreate de ambele părţi (mai ales cele care ţin de preţ, întârzieri la plată, confidenţialitate şi altele).
Sursa foto 1: https://www.freepik.com/free-photo/woman-working-sitting-laptop-top-view_24767184.htm#fromView=search&page=1&position=0&uuid=ee884aac-a8b6-464f-b5be-e6f49e9cbfb4
Articolul Cum îţi asiguri clienţi pe termen lung ca freelancer? apare prima dată în Tulcea noastra.
Citeste mai mult