Paradis fiscal, abuzurile companiilor de asigurări auto, suport tehnic și legislativ, deficitul forței de muncă, probleme reale, toate oglindite, și la Reșița, sub cupola Patronatului Operatorilor de Service Auto.
Că vor unii sau nu, după zeci de ani de haos în industria reparaților auto, a venit momentul ca lucrurile să fie puse la punct și spuse cu subiect și predicat. Asta fac, de câțiva ani, membrii Patronatului Operatorilor de Service Auto (POSA) care se reunesc lunar, în diferite orașe din țară și pun pe tapet toate problemele cu care se confruntă reprezentații acestui sector.
A venit și rândul județului Caraș-Severin să găzduiască la Reșița întâlnirea POSA, o reuniune la care numărul participanților din toată țara, peste 50, a surprins plăcut gazdele, semn că oamenii au realizat că rufele murdare chiar trebuie spălate în „public” dacă se dorește o curățenie impecabilă.
Una dintre problemele stringente ale întâlnirii a reprezentat-o unitățile de reparații auto neautorizate de către Registrul Auto Român (RAR), precum și a atelierelor care funcționează nefiscalizat. În România mii de ateliere funcționează nefiscalizat, iar peste 70% dintre autovehicule sunt reparate în entități neînregistrate fiscal, iar țara noastră a devenit “paradisul” fiscal al micilor afaceri “rodate” în reparații auto ad-hoc, dar și în eludarea legii.
Este un fenomen, care, în ultimii ani, s-a extins îngrijorător și care necesită adoptarea imediată de măsuri urgente, iar Patronatul Operatorilor de Service Auto atrage atenția autorităților asupra acestui fapt. La nivel de județ se estimează că doar 113 firme sunt autorizate, în timp ce la polul opus se clasează între 450 și 500 de neautorizați, „un pericol real, din toate punctele de vedere, și al siguranței autovehiculelor pe șosele, a sumelor de bani care nu sunt vizibile în bugetul de stat, dar și al protecției mediului”, spune Dan Barbu, președintele POSA.
„Cea mai mare problemă a pieței de reparații din România este că 75 % din ea se prestează în entități nefiscalizate. Adică nu sunt înregistrate la UNRC, nu sunt autorizate, nu plătesc niciun ban la bugetul de stat, lucrează cu personal care nu este calificat, și mai mult decât atât, nu este nici angajat. Iar cea mai mare problemă o reprezintă în realitate siguranța circulației, pentru că un om care prestează o lucrare pentru care nu își asumă, pentru că nu semnează niciun un document fiscal, este foarte clar că pot apărea tot felul de probleme.
Prin urmare, insist să punem accentul pe reclamații, acolo unde cazul, la diverse instituții, plângeri, care ulterior, să fie centralizate la București, și poate doar așa vom reuși să mai facem curățenie în curțile noastre, la fel cum s-a întâmplat și la Baia Mare, un bun exemplu pentru noi toți. În urma acțiunilor întreprinse de organizația locală, un număr de peste 200 de ateliere au intrat în legalitate. Astfel, numărul atelierelor de reparații auto din acest județ aproape s-a dublat, crescând de la 225 (septembrie 2022) la 425 în prezent.”, a punctat Dan Barbu.
reprezentanți POSA
Pe cât de neînsemnată pentru unii, pe atât de îngrijorătoare pentru restul, este problema protecției mediului atunci când vorbim de schimbarea filtrelor de ulei sau a vopsitului mașinilor cu vopsele necorespunzătoare, în service-uri neautorizate.
„ Aceștia schimbă filtrele de ulei și le aruncă la tomberon, în loc să le prelucreze conform normelor de mediu sau vopsesc mașini cu vopsea care nu se mai folosește legal, adică vorbim de vopseaua pe bază de solvent, care în momentul acesta se mai poate folosi doar pentru mașinile de epocă, iar ei vopsesc mașini contemporane cu vopsea din aceea, pentru că o pot da în orice condiții, adică pot sta afară să vopsească în curte, să vă vopsească mașina. Vopseaua care se folosește în momentul acesta, legală, vopseaua pe baza de apă, se poate folosi doar în cuptoarele de vopsit, în condiții speciale.”, a mai declarat președintele POSA.
Și în ceea ce privește numărul accidentelor datorat neatenției și neprofesionalismul din domeniul auto neautorizat, România, din păcate, se clasează pe primul loc din Europa la accidente cu victime, și pe primul loc cu un număr dublu față de locul doi. Chiar dacă mulți dau vina pe infrastructură, nu numai aceasta este de responsabilă, ci și întreținerea mașinilor, a căror reparare în condiții corecte este crucială, mai atrag atenția reprezentanții POSA.
Tot la Hotelul Rogge din Reșița, în cadrul reuniunii lunare, POSA, cei prezenți, inclusiv membrii din partea RAR, au mai „atașat” pe ordinea de zi și subiecte ce au vizat deficitul forței de muncă calificată, învățământul dual, importarea forței de muncă, relația societatea de asigurări-service, dar și prezentarea programului Digital Service Manager (digitalizarea activității de service) implementat de către compania ICISOFT.
reprezentanți POSA
Întâlnirea de la Reșița a fost organizată de către POSA, prin reprezentantul la nivelul județului Caraș-Severin, Cosmin Popovici, administratorul societății Michelini Auto Service din Caransebeș, care în doar câteva săptămâni va deschide un nou punct de lucru și la Reșița.
Citeste mai mult