Hello Kitty împlinește vineri 50 de ani. Cum se potrivește unei vedete la mijlocul vârstei, ziua de naștere a personajului a adus exponate de muzeu, un spectacol în parc tematic și un tur național. Și asta este doar în Japonia, locul ei de naștere literal, dar nu cel enumerat în biografia ei oficială.
Dacă există un lucru la Hello Kitty, este că s-a dovedit adaptabilă și la fel de mult un studiu în contraste de-a lungul lungii sale cariere. Ea – și Kitty este o ea, conform companiei care o deține – poate fi fost concepută ca un vas pentru sentimentele altora, dar unele femei văd un simbol care dă putere în chipul ei fără gură.
„Înțelept” este modul în care Mika Nishimura, profesor de design la Universitatea Meisei din Tokyo, descrie modul în care Hello Kitty a cucerit lumea comerțului, modei și divertismentului. Ca o tabula rasa deschisă interpretării, creația neamenințătoare a fost vehiculul perfect pentru a face bani, a spus ea.
„Feministe americane au spus că ea nu spune nimic și acceptă toată lumea. Dar în Japonia, vedem și cum ea poate părea fericită dacă ești fericit și tristă dacă te simți trist”, a declarat Nishimura. „Este o strategie de produs care este un geniu. Fiind atât de adaptabilă, Kitty primește toate acele oferte de colaborare.”
Sanrio o deține pe Hello Kitty
Semicentenarul personajului este o dovadă în acest sens. Sanrio, compania japoneză de divertisment care deține drepturile asupra numelui și imaginii lui Hello Kitty, a început festivitățile în urmă cu un an cu un cont de animație pe TikTok, jocuri Roblox și un avatar pentru aplicația de rețele sociale Zepeto.
Au existat ediții aniversare de mărfuri, de la gulere pentru animale de companie, produse cosmetice și McDonald’s Happy Meals până la Crocs și o figurină de cristal Baccarat. Un pandantiv cu monede de aur cu imaginea lui Hello Kitty ținând numărul 50 se vinde cu aproximativ 120.000 de yeni (800 USD), în timp ce un ceas Casio costă 18.700 de yeni (120 USD).
Dar mai întâi, mai multe despre povestea originii
Spre deosebire de Mickey Mouse și Snoopy, Hello Kitty nu a început ca un desen animat. Un tânăr ilustrator de la Sanrio pe nume Yuko Shimizu a desenat-o în 1974 ca decor pentru articole de papetărie, ghiozdane, căni și alte accesorii mici. Designul și-a făcut debutul pe o poșetă cu monede anul următor și a devenit un succes instantaneu în Japonia.
Pe măsură ce succesul comercial al lui Hello Kitty sa extins dincolo de Asia, la fel și profilul ei personal. Până la sfârșitul anilor 1970, Sanrio a dezvăluit numele personajului ca Kitty White, înălțimea ei și locul de naștere din suburbia Londrei, unde compania a spus că locuia cu părinții ei și sora geamănă Mimmy.
„Tema principală a lui Hello Kitty este prietenia. Când am creat-o prima dată, am făcut o familie din care Kitty făcea parte. Dar apoi Hello Kitty a început să apară în alte decoruri, pe măsură ce personajul creștea”, a declarat Shimizu. „Sanrio a depus mult efort pentru a transforma brandul în ceea ce este astăzi.”
Dezbatere pe tema Hello Kitty
La un moment dat, Sanrio a desemnat ziua de naștere a lui Kitty ca 1 noiembrie, la fel ca și a lui Shimizu. Fundalul ei a fost înfrumusețat cu hobby-uri care au inclus cântatul la pian, cititul și copt. Aparițiile ei TV au necesitat co-staruri, inclusiv o pisică de companie pe nume Charmmy Kitty, care și-a făcut debutul în urmă cu 20 de ani.
Dar aniversarea a 40 de ani a lui Hello Kitty a adus o actualizare care i-a uimit pe fani. Sanrio i-a explicat unui curator al muzeului din Los Angeles că Kitty, în ciuda trăsăturilor ei de felină, era o fetiță. Un purtător de cuvânt al companiei a repetat distincția în acest an, reînnoind dezbaterea online cu privire la cerințele pentru a fi considerat uman.
„Ar trebui să fie Kitty White și engleză. Dar aceasta face parte din enigmă: Cine este Hello Kitty? Nu ne putem da seama. Nici măcar nu știm dacă este o pisică”, a spus istoricul de artă Joyce S. Cheng, profesor asociat la Universitatea din Oregon. „Există o nedeterminare nerezolvată despre ea, care este atât de uimitoare.”
Personaj kawaii
O parte a confuziei provine dintr-o înțelegere greșită a cuvântului „kawaii”, care înseamnă „drăguț” în japoneză, dar conotă și o esență adorabilă sau adorabilă. Sanrio l-a recrutat pe Shimizu și alți ilustratori pentru a crea personaje „kawaii” într-un moment în care stilurile drăguțe și fetițe erau populare în Japonia. Dar cuvântul este folosit adesea în societatea japoneză și nu numai pentru a descrie bebeluși și căței.Un bărbat în vârstă, ceva la fel de inofensiv precum o umbrelă, o mașină subcompactă sau un ustensil de bucătărie sau chiar un monstru din film de groază poate fi etichetat „kawaii”. După standardele occidentale, ideea poate părea jenant de frivolă. Dar este luat în serios în Japonia, unde conceptul este legat de cele mai onorabile instincte.
Complexitatea „kawaii” poate ajuta la explicarea atracției de durată a lui Hello Kitty de-a lungul generațiilor și culturilor, de ce cântăreața și compozitorul canadian Avril Lavigne a lansat o melodie intitulată „Hello Kitty” în urmă cu un deceniu și de ce Regele Charles al Marii Britanii i-a urat lui Hello Kitty la mulți ani pentru împlinirea vârstei de 50 de ani când el i-a găzduit pe împăratul Naruhito al Japoniei și pe împărăteasa Masako la Palatul Buckingham în iunie.
Hello Kitty, obiect cultural
Deși Hello Kitty poate părea că întruchipează stereotipul femeii care se sacrifică, este revelator faptul că trei femei au servit ca designeri șefi ai personajului la Sanrio. Yuko Yamaguchi, care deține rolul din 1980, este creditată că a păstrat personajul atât modern, cât și atemporal, oferindu-i lui Kitty ținute negre sau gene false, așa cum o dictau tendințele, dar fără să scoată niciodată arcul de la urechea stângă.„Hello Kitty, acest obiect cultural, are ceva să ne spună despre istoria femeilor din Asia de Est și despre modul în care femeile din Asia de Est s-au modernizat și au devenit cetățeni profesioniști într-o societate modernă”, a spus Cheng de la Universitatea din Oregon.
Reclame cu Hello Kitty
Aproape orice se potrivește pentru cea mică, de la un imperiu global în creștere al cafenelelor Hello Kitty, aprobate de Sanrio, până la o aplicație pentru telefonul mobil „realitate augmentată” care o arată pe Kitty dansând în fața Turnului Eiffel din Paris, a Big Ben-ului londonez și a altor repere turistice.
Pe partea neautorizată, Hello Kitty a apărut chiar și pe arme și vibratoare, potrivit ABC News.
În timpul unei prezentări la începutul acestui an la Seul, designerul Hello Kitty Yamaguchi a spus că unul dintre obiectivele ei neîmplinite a fost să găsească o modalitate „de a dezvolta un Hello Kitty de care să se îndrăgostească și bărbații”. Dar ea încă lucrează la asta.
„Sunt sigur că va veni ziua în care bărbații nu vor mai fi jenați să o ducă cu Hello Kitty”, a declarat site-ul de știri de divertisment Content Asia, citat de Yamaguchi.
Citește și: Washington și Seul îndeamnă Coreea de Nord să retragă trupele din Rusia
Citeste mai mult