România are o tradiție îndelungată în producția de motociclete, cunoscute inițial sub denumirea de motorete. Motoarele erau fabricate de societatea Metrom Brașov, iar asamblarea se făcea la fabrica Tohan din Zărnești.
România este în pericol să piardă dreptul asupra mărcii istorice de motociclete Mobra, din cauza neglijenței fabricii Tohan din Zărnești, județul Brașov, care nu a reînnoit dreptul de folosință, procedură care se repetă la fiecare zece ani. Mobra vine de la „Motociclete Brașov”, „Mo” și „Bra”.
Investitorul român și implicările asupra brandului Mobra
Un investitor român a profitat de această situație și a depus, la începutul lunii aprilie 2024, o solicitare la Oficiul European de Proprietate Intelectuală (EUIPO) pentru a deveni unicul deținător al mărcii Mobra în toate țările din Uniunea Europeană. Aceasta deschide posibilitatea ca investitorul să aducă motociclete din China, aplicând pe ele marca Mobra.
Șansele fabricii Tohan și procedura EUIPO
În prezent, fabrica Tohan din Brașov nu mai are dreptul să utilizeze marca Mobra până la finalizarea procedurii de la Alicante, Spania, sediul EUIPO. Șansele fabricii Tohan de a păstra marca sunt de 50%.
Istoricul uzinei Tohan
Uzina Tohan, fondată în 1938 de inginerul Malaxa, a avut o tradiție îndelungată în producția de motociclete.
Pe piață au existat motoretele Mobra și Carpați. Mobra a fost produsă în cinci versiuni: Mobra 50, Mobra 50 Super, Mobra Turist, Mobra Hoinar și Mini-Mobra, în timp ce Carpați a avut două versiuni: Carpați și Carpați Super.
Fabrica a început prin a produce biciclete în 1954, iar în 1959 a introdus motoreta Carpați. Mobra 50, primul model de motocicletă produs la Zărnești, a apărut în 1971.
Mobra a fost fabricată timp de peste 30 de ani, devenind singura opțiune pentru românii pasionați de motociclism. Mobra 50 avea un motor monocilindru în doi timpi, cu răcire forțată cu aer, ce dezvolta 4 CP și un consum de aproximativ 2.5 litri/100 km. Suspensia era echipată cu amortizoare hidraulice, iar cutia de viteze avea patru trepte.
Mobra 50 Super a fost o variantă îmbunătățită a modelului Carpați, iar Mobra Hoinar, produsă între 1986 și 1994, a fost considerată un model 100% autohton. Hoinarul avea o autonomie de 450 km, o cutie de viteze în cinci trepte și atingea viteze de peste 70 km/oră.
Mini-Mobra, produsă între 1976 și sfârșitul anilor ’80, era un model sport, mai simplu decât cel inițial, vândut în 1981 cu 4.900 de lei.
Producția a fost oprită la începutul anilor 2000
Deși fabrica producea până la 3.000 de motociclete pe lună, producția a fost oprită la începutul anilor 2000 din cauza neconformității motorului cu normele europene. În ciuda numeroaselor inconveniente, cum ar fi producția limitată, motorul zgomotos și paleta cromatică redusă, motocicletele românești au rămas în istorie.
Exemplare funcționale pot fi găsite și astăzi, cu multe anunțuri de vânzare online.
Articolul Neglijența se plătește: România este în pericol să piardă Mobra apare prima dată în Monitorul Expres – Stiri Brasov.
Citeste mai mult