Proprietarii ar putea fi convocaţi ca să participe la adunările generale pe facebook sau pe whatsapp. O propunere legislativă înregistrată la Senat propune reglementarea modalității prin care asociațiile de proprietari ar putea convoca adunările generale folosind mijloace electronice.
În sfârşit, asociaţiile de proprietari ar putea să-i convoace pe proprietari la adunările generale folosind mijloacele electronice. Acum proprietarii sunt anunţaţi să participe la adunări printr-un tabel convocator sau printr-o scrisoare recomandată cu conţinut declarat. Astfel, proprietarii sunt anunțați, prin afișare la avizier și pe bază de tabel nominal convocator sau, în cazul proprietarilor care nu au fost anunțați, pe baza tabelului nominal convocator, prin poștă cu scrisoare recomandată, cu conținut declarat și confirmare de primire, cu cel puțin 10 zile înainte de data stabilită, inclusiv cu privire la ordinea de zi a adunării generale. ” Proprietarii sunt anunţaţi, prin afişare la avizier şi pe bază de tabel nominal convocator sau, în cazul proprietarilor care nu au fost anunţaţi pe baza tabelului nominal convocator, prin poştă cu scrisoare recomandată, cu conţinut declarat şi confirmare de primire, asupra oricărei adunări generale a asociaţiei de proprietari, cu cel puţin 10 zile înainte de data stabilită, inclusiv cu privire la ordinea de zi a adunării generale”, art. 47, alin.4.Locatarii trebuie să semneze în acel tabel că li s-a adus la cunoştinţă despre data şi locul adunării sau să intre în posesia scrisorii recomandate. Procesul este destul de greoi, implicând pierdere de timp şi cheltuieli. Reprezentanţii proprietarilor fiind nevoiţi să meargă din uşă în uşă să strângă semnături, iar pentru cei care nu sunt găsiţi la domiciliu să trimită scrisori.
Adunarea generală anunţată pe Facebook
Cum comunicarea în mediul online a evoluat, este normal ca şi comunicarea unor probleme care vizează asociaţiile de proprietari să se facă prin intermediul tehnologiei electronice. De exemplu, proprietarii pot fi anunţaţi prin e-mail, messenger sau whatsapp. În prezent, multe asociaţii de proprietari au o adresă de e-mail, o pagină de facebook sau un grup de whatsapp la care au acces toţi proprietarii.O propunere legislativă înregistrată la Senat propune reglementarea modalității prin care asociațiile de proprietari ar putea convoca adunările generale folosind mijloace electronice. În plus, proiectul de lege se concentrează și pe transmiterea hotărârilor prin intermediul tehnologiei electronice, asigurând astfel că deciziile ajung la toți locuitorii din blocul respectiv.Modificările propuse în proiectul de lege pentru revizuirea Legii 196/2018, sunt un pas semnificativ către modernizarea și optimizarea procedurilor de convocare și desfășurare a adunărilor generale în cadrul asociațiilor de proprietari.Conform inițiativei legislative, propunerea de a permite comunicarea electronică a convocărilor vizează să faciliteze pentru membri accesul la informații și la deciziile esențiale care îi afectează.
Hotărârile adunării generale ar putea fi transmise pe whatsapp
Tot cu ajutorul comunicării online pot fi aduse la cunoştinţa proprietarilor şi deciziile Adunării generale. La acest moment, aceste decizii sunt afişate la avizierul blocului. „Hotărârile adunării generale a asociaţiei de proprietari sunt obligatorii de la data afişării acestora la loc vizibil, conform prevederilor prezentei legi, inclusiv pentru proprietarii din condominiu care nu au fost prezenţi la adunarea generală, precum şi pentru proprietarii care nu sunt membri ai asociaţiei de proprietari”, art 48, alin. 4. Distribuirea hotărârilor prin mijloace electronice completează și actualizează procesul de înregistrare și transmitere a acestora. Se garantează, astfel, accesibilitatea informațiilor și pentru cei care optează pentru modalități digitale de comunicare.Potrivit propunerii, hotărârile adunărilor generale pot fi validate, fără a se ține cont de prezența unui număr minim de membri, prin votul majorității acestora, cu condiția de a exista confirmarea că toți membrii asociației au fost notificați cu privire la ședință, în prealabil.În concluzie, implementarea comunicării electronice poate diminua atât durata cât și cheltuielile asociate cu procedura de convocare și transmitere a hotărârilor, eliminând necesitatea tipăririi, distribuirii și înregistrării fizice a documentelor.
Proiect
Legea 196/2018 privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea asociatiilor de proprietari si administrarea condominiilor se modifică şi va avea urmatorul cuprins:
Art. 47, alin (4) se modifica si va avea urmatorul cuprins:(4) Proprietarii sunt anuntati, prin afisare la avizier si pe baza de tabel nominal convocator sau printr-un mijloc de comunicare electronica stabilit prin regulamentul prevazut la Art. 22 alin (1), asupra oricarei adunari generale a asociatiei de proprietari, cu cel putin 10 zile inainte de data stabilita, inclusiv cu privire la ordinea de zi a adunarii generale, cu exceptia adunarilor generale extraordinare sau a adunarilor generale reconvocate care se pot convoca, in conditiile prevazute la alin. (3), cu cel putin 3 zile inainte de data stabilita.
Art. 48, alin (3) se modifica si va avea urmatorul cuprins:(3) La adunarea generala reconvocata, daca exista dovada ca toti membrii asociatiei de proprietari au fost convocati pe baza de tabel convocator, prin afisare la avizier sau printr-un mijloc de comunicare electronica stabilit prin regulamentul prevazut la Art. 22 alin (1), hotararile pot fi adoptate, indiferent de numarul membrilor prezenti, prin votul majoritatii acestora.
Art. 49, alin (5) se modifica si va avea urmatorul cuprins:(5) Hotararile adunarilor generale se consemneaza, numai in timpul sedintei, in registrul unic de procese-verbale al asociatiei de proprietari, se semneaza de catre presedintele asociatiei de proprietari, membrii Comitetului Executiv, cenzor sau, dupa caz, Comisia de Cenzori si secretarul Adunarii Generale, si se afiseaza la avizier si se transmite printr-un mijloc de comunicare electronica stabilit prin regulamentul prevazut la Art. 22 alin (1).