„Te-a tras curentul” – este expresia de care niciun român nu a fost scutit de-a lungul vieții. Aceasta este, cu siguranță, una dintre cele mai controversate expresii auzite, însă cât este mit autohton și cât este realitate?
Unii stau cu căciulă și la peste 20 de grade, alții stau în tricou încă de la 18 grade C. În trenurile românești instalațiile de aer condiționat nu fac față vara, dar și dacă ar merge „ceas” ar fi certuri serioase. Este curentul atât de periculos? Cât de veche este teoria „aerului rău”? Ce spune ChatGPT despre „curent”. De ce merge prost aerul condiționat în trenurile românești?
Căldura a venit, începe oficial și vara, iar în multe trenuri temperaturile vor trece de 40 de grade în lunile ce vin. Aerul condiționat (AC-ul) nu funcționează din multe motive: instalațiile sunt vechi și deficitar întreținute, uneori nu se pune freon, alteori instalația nu are cum să facă față, dacă afară sunt peste 35 de grade, iar în vagon mai sunt și alți 10-15 oameni care stau în picioare. Sunt și trenuri care nu au sistem de aer condiționat și geamurile se deschid prea puțin.
Dar să ne închipuim o lume ideală în care toate trenurile ar avea aer condițional funcțional și ar merge de fiecare dată. Ar fi și în acest caz nemulțumiți, din cauza fricii de…curent.
„Nu sta în curent!” – Un îndemn auzit la orice pas în România
Puține lucruri sunt mai controversate și îi pot pune pe români pe „harță” precum ideea de „curent”. Unii stau în tricou la 18 grade, alții le pun căciulă copiilor și la 22 de grade. Conceptul de a „te trage curentul” este fantastic de controversat la noi . De asemenea, frica de curenții de aer care-ți fac rău este cumplită.
Trebuie să stabilit un lucru: dacă stai pe coridorul unui vagon clasic, cu compartimente, iar geamurile sunt deschise, iar trenul rulează cu viteză mare, atunci chiar poți spune că „te trage curentul”, fiindcă aerul de afară îți vine cu forță în față. Nu este recomandat și nici plăcut și mulți nu ar rezista. Însă situația nu este des întâlnită din două motive: nu prea mai sunt vagoane la care geamurile se pot deschide larg și nici nu prea sunt multe porțiuni de viteză în România, dincolo de Câmpina – București – Constanța.
Unii glumesc când aud de ideea de „curent”, alții sunt îngroziți când văd un geam sau o ușă deschisă. „Nu sta în curent!”” este un îndemn pe care sigur l-ați auzit măcar o dată, undeva în public, în ultimele zile. La fel și „Ai grijă că te trage curentu!”.
Străinii, uimiți de groaza românilor de a lăsa geamurile deschise
ȘI totuși se pare c nu suntem singurul popor care se teme de „curent” și răul pe care ni l-ar face. Situația este prezentă și în câteva țări din fosta Iugoslavie. Pare, însă, că la noi teama este cea mai mare. Nu de puține ori, străini veniți în România din Europa de Vest sau din SUA sunt uimiți de teama românilor față de „trasul curentului” și de groaza de a lăsa o fereastră deschisă sau un geam deschis.
În țările nordice se încurajează statul cu geamul deschis, aerisirile frecvente și scosul la aer a copiilor pe temperaturi scăzute. Tot în nord, când vine ploaia, copiii și adulții rămân pe afară (dacă nu este o ploaie torențială). Își pun pelerine și continuă plimbarea sau joaca. Străzile nu se golesc de la o „răpăială”.
Curentul există sau este doar în mintea unora?
În România au fost doctori care au ieșit public și au spus că acest curent este un mit și nu este o cauză principală a unei afecțiuni. Nu ți se umflă măseaua doar pentru că ai stat în curent. Dar dacă nu ai îngrijit-o bine și apoi ai stat în tren jumătate de oră lângă un geam deschis, la viteză mare, este posibil să se formeze un abces. Asta pentru că măseaua deja avea probleme. Așadar, dacă stai mult lângă un jet puternic de aer este posibil ca anumite probleme pe care deja le ai să se agraveze. Dar ar fi o exagerare să punem pe seama „curentului” o mare parte dintre problemele de sănătate pe care le avem.
Citeste mai mult