Modernizarea liniei de cale ferată Suceava – Pojorâta face pași înceți, dar siguri. Volumul uriaș de lucrări care presupune realizarea unei căi ferate pe care să se poată circula în condiții de siguranță cu viteze de peste 100 km/h necesită nu doar finanțare, ci și o documentație laborioasă. „Starea actuală a infrastructurii și a suprastructurii căii ferate nu permite a se circula pe toată lungimea traseului cu viteza maximă, fiind porțiuni de linie curentă sau în stații unde există restricții de viteză”, recunosc cei de la CFR SA.
Cert este că, din stadiul actual al realizării documentațiilor, rezultă că după finalizarea proiectului, traseul feroviar de la Suceava la Pojorâta va fi diminuat cu peste 500 de metri de la 82,308km la 81,762 km. Facem precizarea despre calea ferată Pojorâta-Suceava că traversează localitățile Suceava, Câmpulung Moldovenesc, Gura Humorului, Frasin, Șcheia, Stroiești, Moara, Ciprian Porumbescu, Drăgoiești, Cornu Luncii, Berchișești, Păltinoasa, Vama, Sadova, Pojorâta.
Actualmente, lungimea de 82,308 km a căii ferate de la Suceava la Pojorâta este dezvoltată pe două linii istorice și anume: linia 517 Suceava – Păltinoasa Gura Humorului cu o lungime de 40,698 km (km 1+560 – km 42+258); linia 511 Păltinoasa Gura Humorului – Pojorâta cu o lungime de 41,610km (km 34+500 – km 76+110).
Însă – așa cum am arătat mai sus – linia c.f. modernizată Pojorâta-Suceava va avea o lungime de 81,762 km (km 1+675-cap Y ÷ km 76+118-cap X), din care 76,962 km va fi lungimea liniei de c.f. simplă electrificată cu ecartament normal și 4,8 km lungimea liniei de c.f. dublă electrificată cu ecartament normal, dezvoltată pe cele două linii istorice. Reducerea distanței nu se va face în mod uniform, ci în zona de deal și de șes distanța pe calea ferată se va diminua în vreme ce în zona de munte va crește lungimea traseului. Astfel, se are în vedere o diminuare cu 1,384 km a linia 517 Suceava – Păltinoasa care va avea 39,314 km și o creștere a lungimii liniei 511 Păltinoasa – Pojorâta care la final de proiect ar urma să aibă o lungime de 42,448 km.
„Traseul este deosebit de sinuos cu raze în plan de multe ori cu valori mici, cu declivități foarte mari și o bună porțiune parcurge practic centrul unor localități cu o bogată activitate turistică pe tot parcursul anului. Astfel, geometrizarea traseului în plan implică stabilirea elementelor dimensionale și a parametrilor de stare pentru asigurarea circulației cu viteza maximă proiectată și în condiții de confort sporite: raza, supraînălțarea, lungimea curbei de racordare; insuficiența de supraînălțare, lungimea minimă a aliniamentului dintre două variații bruște de curbură. Curbele de racordare de la capetele unei curbe circulare au lungimi egale”, se precizează într-un document oficial al CFR.
Diminuarea traseului feroviar nu este singurul lucru care se urmărește. Dimpotrivă, deși, teoretic numai, la ora actuală viteza maximă de operare pentru circulația trenurilor este de 100 kmh, cei de la CFR recunosc că sunt întârzieri și restricții iar viteza tehnică pe acea linie ferată este de 87,1 km (existentă 53,56 km/h) iar viteza comercială ar fi la 75,4 kmh (existentă 48,92 km/h). În schimb, modernizarea nu ar duce doar la crearea condițiilor ca să se circule cu 100 kmh, ci chiar până la viteze de 160 kmh. „Elementele geometrice ale traseului, așa cum sunt definite ele în proiect, permit circulația cu viteza maximă de 160 km/h. În funcție de viteza medie a trenurilor de marfă la momentul creșterii vitezei maxime de circulație, insuficiența de supraînălțare își va menține valoarea de 70 mm sau va crește”, se mai arată în sursa citată.
Ce presupune atingerea unor viteze de 160 kmh pe calea ferată de la Suceava la Pojorâta
Cum se va face acest lucru? Optimizarea traseului poate fi o componentă a răspunsului care presupune un element interesant și pozitiv: reducerea declivității maxime de la 28,7‰ la 19,1‰. Totuși, pentru asigurarea vitezei de circulație de până la 160km/h sunt necesare următoarele tipuri specifice pentru toate stațiile și intervalele de pe traseu: introducerea instalațiilor ERTMS bazat pe ETCS Nivel 2; introducerea instalațiilor de Centralizare Electronică și Bloc de Linie Automat Integrat; instalații de centralizare provizorii în perioada lucrărilor; instalații auxiliare instalațiilor de centralizare și semnalizare. Pe tronsonul studiat a fost analizată necesitatea dotării cu instalații de detectare a osiilor calde și frânelor strânse precum și cântărire în regim dinamic și, coroborat cu amplasarea celorlalte instalații de acest fel montate pe raza SRCF Iasi, au fost prevăzute instalații DCOS la intrarea din cap X al în stației Berchișești (km.33+350) si integrarea in în Centrul de Management al Traficului (CMT) Iași.
Și nu numai acestea vor fi avute în vedere la modernizarea liniei ferate de la Pojorâta la Suceava, ci și altele precum: creșterea numărului de poduri de la 31 la 55; creșterea numărului de pasaje feroviare de la 5 la 6; dublarea numărului de viaducte de la 4 la 8 (cel mai lung având șase deschideri a câte 70 de metri fiecare); diminuarea numărului de podețe de la 146 la 104, 13 dintre aceste podețe urmând a fi dezafectate odată cu realizarea noilor viaducte; reducerea numărului de treceri la nivel de la 86 la 60. De asemenea, se are în vedere modificare sistemului de semnalizare și de centralizare, montarea a 17 antene GSM-R și a peste 28 de kilometri de panouri fonoabsorbante, perdele naturale mixte de aproape 21 de hectare, realizarea a câtorva zeci de kilometri de drumuri tehnologice și de acces.
Tunelul cu o lungime de 427 m amplasat pe intervalul Ciprian Porumbescu – Lucăcești va avea, după modernizare, 426 m. Lucrările se efectuează în închiderea liniei: căptuşeli interioare din beton armat (40 cm grosime) pe tot conturul, hidroizolaţie intermediară, decolmatare canalului existent și reparare; realizare canal de colectare și evacuare a apelor pe partea dreaptă; rectificare a niveletei în profil longitudinal; îndepărtare vegetație de pe ziduri și portaluri, din șanțuri și repararea lor; închidere galerie deasupra tunelului.
Calea ferată Suceava – Pojorâta asigură legătura feroviară cu magistrala 500 București – Vicșani, cu liniile feroviare 511 Dărmănești – Gura Humorului, 513 Vama – Moldovița și 514 Pojorâta – Fundu Moldovei. Linia de cale ferată pe care Compania Națională de Căi Ferate „CFR” SA vrea să o modernizeze este cuprinsă între km 1+560 (stația Suceava) și km 76+110 (stația Pojorâta) pe o lungime de 82,308km.
De altfel, nu numai ansamblul de elemente din care este alcătuită calea ferată (șină, traverse, prinderi, stratul de repartiție și prisma căii) prezintă stări de uzură și degradare. După cum este precizat în documentația CFR, clădirile de călători și de exploatare, precum și peroanele și copertinele necesită lucrări de reparații și modernizare iar instalațiile prezintă „o stare avansată de uzură fizică și morală”. Nu întâmplător, foarte multe dintre clădirile necesare la cele 14 opriri – stații CFR sau halte – sunt propuse a se realiza din nou, nu a fi refăcute. Printre puținele excepții unde se are în vedere doar reparațiile (la clădirea de călători) se numără stația CFR Gura Humorului Oraș și stația CFR Câmpulung Est. Între altele, noile clădiri care se vor realiza vor fi prevăzute cu panouri solare monocristaline de înaltă eficiență (minim 500W). peroanele de călători sunt proiectate a fi de minim 200 de metri, ajungând până la 400 în unele cazuri (Frasin, Vama și Câmpulung Est – peronul 2).
Cât valorează și în ce perioadă de timp se vor face lucrările?
„Valoarea totală a obiectului de investiții, exprimată în lei, fără TVA: 9.454.214.085,18 lei, din care lucrări pentru protecția mediului sunt de 147.757.366 lei fără TVA. Durata preconizată pentru execuția lucrărilor este de 60 luni de la data Ordinului de Începere a Execuției lucrărilor. În următoarea lună vor fi realizate testele la terminarea lucrărilor apoi „Recepția la terminarea lucrărilor” iar Emiterea Autorizației de punere în funcțiune (APF) a subsistemelor de interoperabilitate INF și ENE se va face la cel mult șase luni după finalizarea lucrărilor Perioada de Garanție (Perioada de Notificare a defectelor) este de 61 de luni, calculată de la emiterea APF”, se arată într-un recent document al Companiei Națională de Căi Ferate „CFR” SA. De altfel, CFR a depus la Agenția pentru Protecția Mediului Suceava documentația aferentă etapei de evaluare inițială în vederea obținerii acordului de mediu pentru obiectivul de investiții intitulat „Modernizarea liniei de cale ferată Apahida – Suceava, Subsecțiunea 3: Pojorâta-Suceava”.
În urma verificării s-a constatat că proiectul propus intră sub incidența mai multor acte normative privind: evaluarea impactului asupra mediului; regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei și faunei sălbatice – amplasamentul proiectului propus intersectează situl Natura 2000 ROSAC 0321-Moldova Superioară și ROSCI 0328-Obcinele Bucovinei; Legea apelor. Ca atare, APM Suceava a decis că este necesară declanșarea procedurii de evaluare a impactului asupra mediului. Pentru continuarea procedurii, Compania Națională de Căi Ferate “CFR” SA urma să depună: memoriul de prezentare completat, certificatul de urbanism, planul de încadrare în zonă și planul de situație vor fi înaintate pe suport de hârtie și în format electronic (pe CD); punctul de vedere al ANANP-Serviciul Teritorial Suceava; avizul de gospodărire a apelor și dovada achitării tarifului aferent etapei de încadrare. În iulie a.c., memoriul de prezentare completat a fost redepus la APM Suceava în vederea solicitării emiterii acordului de mediu. (Dan PRICOPE)
The post Un proiect gigant: modernizarea căii ferate de la Suceava la Pojorâta. Cât va costa, ce presupune și când vor putea circula trenurile cu 160 km/h pe această porțiune appeared first on Obiectiv de Suceava.
Citeste mai mult