Producătorul de aluminiu românesc, ALRO Slatina, a anunțat că a reușit să reducă amprenta de carbon sub media europeană, iar perspectivele sunt unele optimiste pentru acesta, mai ales în contextul noilor reglementări europene ce vizează importurile de bunuri realizate cu consum intens de carbon.
Informația a fost făcută publică de reprezentanţii companiei prezenţi la târgul Aluminium 2024, eveniment desfășurat în perioada 8 – 10 octombrie, în Dusseldorf, Germania, și care a reunit 819 expozanţi şi parteneri din 50 de ţări, producători şi procesatori de aluminiu, cât şi experţi în reciclare.
„Cererea merge bine. Tendinţa este că anul viitor, clienţii, care până acum cumpărau din surse exotice, Malaezia, India, Orientul Mijlociu, se apropie şi mai mult de producătorii europeni. De ce? O dată, le e frică de CBAM (Carbon Border Adjustment Mechanism), un mecanism ce va fi obligatoriu pentru implementare de la 1 ianuarie 2026 şi se vor plăti taxe. Noi am început deja discuţiile cu clienţii încă din fazele incipiente ale proiectului. Practic, e o măsură protecţionistă în sensul că va îngrădi cumva tot ce înseamnă piaţă europeană de importuri din zone ieftine şi poluante”, a afirmat reprezentantul ARLO, Florin Verboncu, director general Vimetco Trading, potrivit economica.net.
Acesta a spus că Alro are o amprentă de carbon mai redusă faţă de media europeană şi aceasta se poate reduce în continuare prin creşterea cantităţii de deşeuri prelucrate.
„De exemplu, noi avem media amprentei de carbon sub media europeană. Media europeană e de 7,3 zone de carbon pe tona de aluminiu. Am pus anul trecut în operare o nouă facilitate de reciclat deşeuri şi am crescut de la 35.000 de tone la 100.000 de tone (de deşeuri de aluminiu prelucrate – n.r.). Şi când foloseşti deşeu, practic vine cu amprentă carbonică zero, cu cât încorporezi mai mult deşeu în produsele pe care le faci, se reduce amprenta de carbon. Adică de la şapte (tone de carbon pe tona de aluminiu – n.r.) poţi să o duci şi la patru tone (de carbon pe tona de aluminiu)”, a precizat Verboncu, conform sursei citate.
Mecanismul de ajustare a frontierei de carbon (CBAM), ce va funcţiona prin achiziţionarea de certificate de către importatori, este instrumentul UE pentru a pune un preţ echitabil carbonului emis în timpul producţiei de bunuri cu consum intens de carbon care intră pe teritoriul UE şi pentru a încuraja producţia industrială mai curată în ţările din afara UE, se arată pe site-ul Ministerului Finanţelor.
Citeste mai mult